De etsplaten van Mo Swillens.

 

 

Boekpresentatie project ‘tête-à-tête’ in Helmond

 

 

Op 14 maart opent kunstinitiatief DE CACAOFABRIEK in Helmond met een expositie van diverse kunstenaars. Esther van Waalwijk en Mo Swillens presenteren hun nieuwe boek.

Vanaf 14 maart openen de deuren van De Cacaofabriek, dé culturele hotspot van Helmond. De Cacaofabriek wordt het nieuwe onderkomen van Poppodium Lakei, Filmhuis Helmond, Kunstenaarsinitiatief De Nederlandsche Cacaofabriek en Omroep Helmond. Ook zullen diverse creatieve ondernemers in De Cacaofabriek gevestigd zijn. Het openingsweekend vindt plaats op 14, 15 en 16 maart en het belooft een fantastisch openingsprogramma te worden. Een van de onderdelen is de expositie in drie verschillende zalen van het nieuwe gebouw. In de grote zaal vinden we de Brabantse kunstenaars Bert Loerakker en Hans van Hoek met schilderijen, foto’s en keramiek. In de benedenruimte zal de Haarlemse muziekkunstenaar Hans van Koolwijk een installatie laten zien en horen.

 

 

 

tête-à-tête

Op de vide is een expositie van fotokunstenaars Esther van Waalwijk en Mo Swillens. Hun project tête-à-tête bestaat uit een serie fotografische tweeluiken. Elk tweeluik bevat twee portretten van dezelfde persoon. Een door Esther van Waalwijk en een door Mo Swillens. De technieken van beide kunstenaars loopt sterk uiteen. Esther van Waalwijk gebruikte een houten, technische veldcamera uit 1890 met negatieven op fotopapier. Die vragen om een lange sluitertijd. Bij het fotograferen moesten haar modellen telkens zeventien seconden onbeweeglijk poseren. Daardoor werd het fotografisch moment opgerekt tot een soort gemoedstoestand. Haar indringende zwart-witfoto’s kenmerken zich door een donkere verstilling. Esther van Waalwijk studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en The Edinburgh College of Art in Schotland. Haar werk bestaat uit fotografie en installaties.

Etsen

Mo Swillens fotografeerde dezelfde modellen met een moderne digitale camera en in kleur. De onbewaakte ogenblikken waarin haar modellen vergaten te poseren en even iets van zichzelf lieten zien, zijn de momenten die Mo probeerde uit te lokken en te vangen. Zij verwerkte haar beelden tot fotografische etsen. Die werden handmatig gedrukt onder een traditionele pers op etspapier.

Tijdrovend

Mo Swillens:”Het klinkt eenvoudig, maar het gaat om een tijdrovend proces. Mijn digitale foto’s worden bewerkt tot vier kleurscheidingen. Iedere scheiding wordt overgebracht op film. Met ieder filmframe belicht ik een lichtgevoelige etsplaats, waarop alleen de delen van een bepaalde kleur terecht komen. Dus één etsplaat voor het cyaan gedeelte, één voor het magenta gedeelte, één voor het gele gedeelte en één etsplaat voor het zwarte gedeelte van de afbeelding. “

Afdrukken

“Dan volgt het afdrukken. Iedere etsplaat krijgt zijn eigen kleur. Die druk ik per stuk met de pers af op het etspapier, een nauwkeurig werkje, waar veel verkeerd kan gaan. Een halve millimeter verschuiving geeft een scheve afdruk, dan kun je weer opnieuw beginnen. Voor een perfecte afdruk heb ik meestal 6 tot 7 drukgangen nodig, een dag werk! Maar het resultaat is prachtig. Ik hou van deze mooie techniek, die zachte, persoonlijke afdrukken geeft, heel anders dan een foto. Zo vallen sommige details van de foto deels weg, andere komen juist naar voren. Die trage, ambachtelijke afdruktechniek is voor mij heel belangrijk. Het geeft mijn prenten hun fluwelen aanzicht.”

Mo Swillens studeerde monumentale vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze maakt grafiek en installaties. De laatste jaren gebruikt ze fotografie in haar grafische werk.

Tweeluiken

Van tête-à-tête werd een bijzonder boek uitgebracht waarin de achttien tweeluiken zijn gebundeld. Griet Menschaert (beeldend kunstenaar en schrijfster) schreef voor tête-à-tête een kort verhaal. Het boek werd met hand gezet en gedrukt.Oplage 150 genummerde exemplaren.

 

Boekpresentatie: zondag 16 maart 14:00 – 17:00 De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond

Tête-à-tête, ISBN: 978 90 817881 1 3, oplage:150 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________

 

 

 ________________________________________________________________________

06-10-2011

 

De kunstenaar op pantoffels: Het fotografieproject 99 Beds van Mo Swillens

 

artikel verschenen op hallo040.nl geschreven door Anneke van Wolfswinkel 

 

De kunstenaar op pantoffels: Het fotografieproject 99 Beds van Mo Swillens

Je moet het maar durven: mensen die je niet kent mailen met de vraag of je ze mag fotograferen – op hun bed. Mo Swillens deed het, en maar liefst 99 modellen lieten haar toe in hun slaapkamer. In het boek 99 Beds zie je kunstenaars, schrijvers en musici zoals je ze zelden ziet: kwetsbaar, in hun eigen intieme ruimte. Bij TAC zijn twee weekenden lang alle foto’s te zien.

Mooi project

Een jaar heeft Mo Swillens aan haar project 99 Beds gewerkt. Drie keer per week reisde ze het land door, op weg naar haar modellen. Allemaal kunstenaars wiens werk haar nieuwsgierig maakte of inspireerde, van schrijver Peter Buwalda tot filmmaker Jiska Rickels, en van actrice Monic Hendrickx tot dirigent Ed Spanjaard. Sommigen kende ze persoonlijk, de meeste helemaal niet. ‘Je vraagt nogal wat als je mensen in hun slaapkamer wilt fotograferen. Toch zei driekwart van de mensen die ik mailde ja, omdat ze het een mooi project vonden.’

Grote pantoffels

De ontmoetingen die ze had, waren stuk voor stuk bijzonder. ‘Je komt eigenlijk iets heel intiems doen, dus je praat ook al gauw over persoonlijke dingen. Ik heb vaak hele mooie gesprekken gehad, over het kunstenaarschap, of over de kinderen. Op zo’n moment zijn mensen echt helemaal zichzelf, ze zijn ontspannen. Ik probeerde ze ook zo min mogelijk te sturen, want ik wilde juist foto’s maken waarop ze niet poseerden, maar zich gewoon natuurlijk gedroegen. Alsof ik er helemaal niet was.’ Dus staat de een in zichzelf gekeerd de ruimte in te staren, een ander knuffelt met haar baby, een derde heeft aandoenlijk grote pantoffels aan. De kwetsbaarheid die uit de foto’s spreekt is precies wat Mo zo aanspreekt. Ze wil mensen met haar werk emotioneel raken, niet door uitvergroot verdriet, maar met verstilde, ingetogen beelden van mensen in hun intieme ruimte.

 

 

Pannenkoekje

Sommige bezoeken waren vol verrassingen. ‘Van Arnon Grunberg had ik verwacht dat hij vooral super-intellectueel zou zijn, maar hij bleek ontzettend aardig. Een aimabele man. En bij het Amsterdamse kunstenaarsduo Nepco werd ik aan een tafeltje gezet met een raar rood kleedje erop, en kreeg ik een pannenkoekje te eten. Vervolgens gingen zij míj op de foto zetten omdat ze het er zo grappig uit vonden zien. Het leek wel alsof ik in een Jiskefet-scène beland was.’ Op de foto die Mo uiteindelijk maakte liggen Lennart en Pinky, met hun twee kinderen, op bed, ontspannen en intiem als een gezin op zaterdagochtend.

Toyobo

Mo, die als graficus is opgeleid, heeft de foto’s met een heel bewerkelijke grafische techniek afgedrukt. Ze werkte met zogenaamde toyobo-platen, die ze op een belichtingskist met een speciale lamp moest belichten. De techniek begaf het regelmatig, en het handwerk was tijdrovend en zwaar. Toch heeft het haar gegrepen. ‘Met dit project heb ik echt de combinatie van fotografie en grafische technieken ontdekt. Ik ga nu aan de slag met een andere ambachtelijke fototechniek, met collodiumplaten.’

 

 

Kraambezoek

Nu zijn alle 99 foto’s af, en ze zijn straks allemaal te zien in de grote zaal van TAC. Zo’n 40 modellen hebben beloofd bij de opening aanwezig te zijn. Ook het boek 99 Beds wordt dan gepresenteerd. Mo heeft zin in de expositie. In de twee weekenden dat de expositie open is zal ze zich zelf in de tentoonstellingsruimte installeren met een pot thee en huisgebakken brownies voor de bezoekers. ‘De bevalling is achter de rug, het kind is geslaagd. Laat het kraambezoek maar komen.’

www.moswillens.nl

Opening expositie 99 Beds: vrijdag 7 oktober om 20:30 in het Temporary Art Centre, Vonderweg 1, Eindhoven.

Met medewerking van Floor Hofman, Stijn Peeters en Lennart van Nepco

Openingstijden: Za 8 oktober 12:00-17:00 en van 20:30-23:00, Zo 9, vr 14, za 15 en zo 16 oktober 12:00-17:00

Het boek 99 Beds kost tot 17 oktober 2011 €29,95 (inschrijven kan via info@moswillens.nl), daarna € 32,50, verkrijgbaar via www.moswillens.nl en elke boekhandel

10-10-2011

Expo: Expositie 99 Beds

 

Negenennegentig bedden, lakens, gezichten. Negenennegentig foto’s genomen in de meest intieme plek in een huis: de slaapkamer. Kunstenares Mo Swillensfotografeerde 99 bekende en onbekende mensen in hun bed. Een immens karwei, dat nu in een expositie én een fotoboek te bewonderen is. We mogen drie exemplaren van het fotoboek weggeven.

 

 

Ruim een jaar reisde Mo Swillens door het land. Ze zag slaapkamers in alle vormen en maten. Ze fotografeerde acteurs, muzikanten, schilders en schrijvers. Bekende namen zijn onder andere Monic Hendrickx, Arnon Grunberg en Hanna Bervoets. Naast de foto’s kreeg ze ook een heel boekwerk vol bijzondere verhalen te horen. Afgelopen vrijdag was de opening van de expositie #99 beds. Wij spraken met Mo over haar bijzondere beelden.

 

 

Waarom intrigeert een slaapkamer zo?

‘Omdat die plek meer over iemand vertelt dan wat dan ook. Ik was in Italië en zag daar een hele mooie foto van een vrouw in haar bed. Dat beeld raakte me enorm, maar ik wist nog niet precies waarom. Dat ben ik toen gaan uitzoeken door zelf foto’s te maken. Mijn eerste foto was van Willemijn, een jonge modeontwerpster. Haar foto was zó boeiend, je bleef maar kijken naar alle dingen die ze in haar kamer had staan. Toen wist ik waarom die foto uit Italië me zo had geraakt: het vertelt een verhaal over degene die er op staat.’

 

Lieten mensen je gemakkelijk toe in hun kamer?

‘De meeste modellen lieten me heel makkelijk toe, ook de bekende mensen. Leopold Witte bijvoorbeeld. Hij had de foto van Monic Hendrickx gezien en vond die heel mooi. Toen zei hij: ‘Dat wil ik ook’. Ik heb de modellen laten zien dat ik heel integer te werk ga, dat ze niet voor lul zouden staan. Veel mensen verstarren als ze een camera zien. Dat wilde ik absoluut niet, de modellen moesten zich niet bewust zijn van de camera.’

 

De foto’s ogen heel kwetsbaar en natuurlijk. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

‘Het was zoeken naar de onbewaakte ogenblikken, waarin de modellen helemaal zich zelf waren. De setting zorgde daar ook voor. Iedereen was in zijn of haar vertrouwde omgeving. Heel af en toe zie je interactie met de camera, zoals op de foto’s van Arnon Grunberg en Tim Enthoven. Maar de meeste foto’s stralen uit alsof er niemand anders in die kamer was. Sommige mensen hadden nagedacht over hoe ze op de foto wilden. De een wilde een pyjama aan, of een knuffel vast hebben, de ander wilde in zijn onderbroek of met een geliefde op de foto.’

 

Alle 99 foto’s van Mo zijn gebundeld in een fotoboek, heerlijk om op een koude herfstmiddag eens lekker in te duiken. Het boek wordt in beperkte oplage uitgegeven. Wij mogen drie exemplaren weggeven. Vul het winformulier hieronder in en maak kans op het boek. Meedoen aan deze actie kan tot 21 oktober.

De expositie #99 Beds is nog te zien op 14, 15 en 16 oktober in het Temporary Art Centre in Eindhoven. De toegang is gratis.

Tags: Mo Swillens, 99 beds, Leopold Witte, Monic Hendrickx

07-10-2011

 

Mo Swillens: zwart-wit foto's van 99 slaapkamers

 

artikel verschenen in het Eindhovens Dagblad van 7 oktober geschreven door Rob Schoonen, dit artikel is hier te vinden

 

Auteur: door Rob Schoonen | vrijdag 07 oktober 2011 | 02:39 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 07 oktober 2011 | 10:30

EINDHOVEN - Nadat alle foto's zijn bekeken en die bijna liefdevol met vloeipapier zijn bedekt, is er een glimlach en:"Eenbeetje kleur zou ik nu wel weer willen..." Mo Swillens, fotograaf en kunstenaar, is klaar met haar project '99 Beds'. Ruim een jaar lang fotografeerde zij kunstenaars. In hun slaapkamer.

Vooral in Nederland, soms ook in België. Die foto's drukte zij af bij grafisch atelier Daglicht. In de zogeheten toyobo-techniek; dat levert ets-achtige drukken op die heel rijk van toon zijn. Die 99 foto's worden vanaf vandaag tentoongesteld; in de grote zaal van het Temporary Art Centre in Eindhoven. Om de hoek dus, want Swillens (42) huurt een atelier in dat complex. Daarnaast is er vanavond de presentatie van het boek met alle foto's.

Ruim een jaar lang continu bezig met alleen dat project en dus alleen met zwart-witfoto's. "Tegen het einde van het jaar dácht ik zelfs in zwart-wit. Dus nu zou ik wel weer een beetje kleur willen gebruiken. Ofschoon ik wel degelijk blij ben dat ik het in zwart-wit heb gedaan - sterke beelden levert dat op..."

Dat Swillens collega-kunstenaars fotografeerde, heeft met de tijdgeest te maken. "Er wordt door kunstenaars keihard gewerkt. Of je nu danser of schilder bent. Het is fantastisch om te zien met hoeveel passie kunstenaars hun werk doen. Dat wordt door veel mensen vandaag de dag helaas niet herkend. Sterker: we worden weggezet als een subsidieslurpende beroepsgroep. Dit project kun je zien als een 'tegenbeweging' of een pluim op de hoed van kunstenaars. Want die verdienen het."

Swillens wilde de kunstenaars in hun slaapkamer fotograferen vanwege de intimiteit van die plek: "Een slaapkamer is bijzonder; daar stap je niet zomaar binnen als bezoeker. Veel mensen beschouwen het terecht als heel privé. Maar dat geeft het tegelijkertijd iets heel speciaals; ik hoopte dat mensen zich meer open zouden stellen in hun slaapkamer. Dat bleek ook zo te zijn. Sommigen verkrampten helemaal. Vooral acteurs hadden daar nogal wat last vast, viel mij op", aldus Swillens. "Verbazend vond ik het dat ook heel bekende figuren zoals Emmy Verhey zich zonder problemen laten fotograferen in hun slaapkamer. Da's toch heel speciaal?!"

Swillens heeft niet 'gestuurd' tijdens de sessies: "Nee, ik heb de mensen helemaal vrij gelaten. Ik wilde geen geposeer, ik vind het juist mooi als er 'iets' gebeurt wat de foto speciaal maakt en dat gebeurt volgens mij eerder als je mensen vrij laat."

En dus zie je opvallend veel knuffels in of naast het bed, zie je een kunstenaar met enorme beestensloffen aan zijn voeten, een beeldhouwer die je alleen kent in zijn werkkloffie, heeft plots een heus pak aan of een andere kunstenaar toont trots haar nieuwe, glimmende laarzen. Soms zijn hele families gefotografeerd en af en toe zie je een poes wegduiken. Soms is het bed akelig precies opgemaakt en af en toe lijkt er een bom ontploft.

Swillens hoopt dat de kijker de tijd neemt om elke foto rustig te bekijken om de foto 'af te pellen'. Om zo te achterhalen wat de kunstenaar beweegt; om te voelen wat hem of haar maakt tot wat hij is. 

'99 Beds', tentoonstelling en boek Mo Swillens. 

TAC, Vonderweg 1, Eindhoven. 

Open: 8/10, 12.00-17.00 en 20.30-23.00 uur; 9/10, 14/10 t/m 16/10 van 12.00-17.00 uur. www.moswillens.nl BEELDENDE KUNST Een pluim op de hoed - in zwart-wit e-mail:r.schoonen@ed.nl


 

Recensie GUP Magazine

 

 

Marie-Charlotte Pezé.

Dit artikel is hier te vinden

08-06- 2012 tot 15-09-2013

 

 

Zomerexpo thema aarde

 

Fotowerk Eva te zien op de zomerexpo Aarde 

van 8 juni- 15 september Gemeentemuseum Den Haag

 

 

Techniek:  Fotografie: Fine Art Print

op Hahnemühle German Etching Paper op hout 

Formaat: 65 x 157

 

Gemeentemuseum Den Haag en Stichting ArtWorlds organiseren voor de derde keer de ZomerExpo. De grootste landelijke beeldende kunst tentoonstelling samengesteld door een open inschrijving. 

Inschrijvingen 

Gevestigde en niet-gevestigde kunstenaars konden zich met maximaal drie kunstwerken inschrijven voor de tentoonstelling ZomerExpo 2013Aarde. Aan deze oproep hebben ruim 1700 kunstenaars gehoor gegeven met 3000 kunstwerken. De tentoonstelling is van 8 juni tot en met 15 september in het Gemeentemuseum Den Haag. De Voorrondes waren in Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam.

Verkooptentoonstelling 

Dit jaar worden de 239 gekozen kunstwerken van de tentoonstelling in het museum te koop aangeboden. Net als de Summer Exhibition van de Royal Academy of Arts in London is de ZomerExpo ook een verkooptentoonstelling geworden. De organisatie wil hiermee meer mensen stimuleren om kunst te kopen en biedt de kunstenaars een kans werk te koop aan te bieden aan een groot publiek.

 

Mail: moswillens(ad) gmail.com