15-03-2014

Artikel

 

Boekpresentatie project ‘tête-à-tête’ in Helmond



De etsplaten van Mo Swillens.
De etsplaten van Mo Swillens.
Foto: Mo Swillens


Op 14 maart opent kunstinitiatief DE CACAOFABRIEK in Helmond met een expositie van diverse kunstenaars. Esther van Waalwijk en Mo Swillens presenteren hun nieuwe boek.

Vanaf 14 maart openen de deuren van De Cacaofabriek, dé culturele hotspot van Helmond. De Cacaofabriek wordt het nieuwe onderkomen van Poppodium Lakei, Filmhuis Helmond, Kunstenaarsinitiatief De Nederlandsche Cacaofabriek en Omroep Helmond. Ook zullen diverse creatieve ondernemers in De Cacaofabriek gevestigd zijn. Het openingsweekend vindt plaats op 14, 15 en 16 maart en het belooft een fantastisch openingsprogramma te worden. Een van de onderdelen is de expositie in drie verschillende zalen van het nieuwe gebouw. In de grote zaal vinden we de Brabantse kunstenaars Bert Loerakker en Hans van Hoek met schilderijen, foto’s en keramiek. In de benedenruimte zal de Haarlemse muziekkunstenaar Hans van Koolwijk een installatie laten zien en horen.




tête-à-tête

Op de vide is een expositie van fotokunstenaars Esther van Waalwijk en Mo Swillens. Hun project tête-à-tête bestaat uit een serie fotografische tweeluiken. Elk tweeluik bevat twee portretten van dezelfde persoon. Een door Esther van Waalwijk en een door Mo Swillens. De technieken van beide kunstenaars loopt sterk uiteen. Esther van Waalwijk gebruikte een houten, technische veldcamera uit 1890 met negatieven op fotopapier. Die vragen om een lange sluitertijd. Bij het fotograferen moesten haar modellen telkens zeventien seconden onbeweeglijk poseren. Daardoor werd het fotografisch moment opgerekt tot een soort gemoedstoestand. Haar indringende zwart-witfoto’s kenmerken zich door een donkere verstilling. Esther van Waalwijk studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en The Edinburgh College of Art in Schotland. Haar werk bestaat uit fotografie en installaties.

Etsen

Mo Swillens fotografeerde dezelfde modellen met een moderne digitale camera en in kleur. De onbewaakte ogenblikken waarin haar modellen vergaten te poseren en even iets van zichzelf lieten zien, zijn de momenten die Mo probeerde uit te lokken en te vangen. Zij verwerkte haar beelden tot fotografische etsen. Die werden handmatig gedrukt onder een traditionele pers op etspapier.

Tijdrovend

Mo Swillens:”Het klinkt eenvoudig, maar het gaat om een tijdrovend proces. Mijn digitale foto’s worden bewerkt tot vier kleurscheidingen. Iedere scheiding wordt overgebracht op film. Met ieder filmframe belicht ik een lichtgevoelige etsplaats, waarop alleen de delen van een bepaalde kleur terecht komen. Dus één etsplaat voor het cyaan gedeelte, één voor het magenta gedeelte, één voor het gele gedeelte en één etsplaat voor het zwarte gedeelte van de afbeelding. “


Afdrukken

“Dan volgt het afdrukken. Iedere etsplaat krijgt zijn eigen kleur. Die druk ik per stuk met de pers af op het etspapier, een nauwkeurig werkje, waar veel verkeerd kan gaan. Een halve millimeter verschuiving geeft een scheve afdruk, dan kun je weer opnieuw beginnen. Voor een perfecte afdruk heb ik meestal 6 tot 7 drukgangen nodig, een dag werk! Maar het resultaat is prachtig. Ik hou van deze mooie techniek, die zachte, persoonlijke afdrukken geeft, heel anders dan een foto. Zo vallen sommige details van de foto deels weg, andere komen juist naar voren. Die trage, ambachtelijke afdruktechniek is voor mij heel belangrijk. Het geeft mijn prenten hun fluwelen aanzicht.”

Mo Swillens studeerde monumentale vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze maakt grafiek en installaties. De laatste jaren gebruikt ze fotografie in haar grafische werk.

Tweeluiken

Van tête-à-tête werd een bijzonder boek uitgebracht waarin de achttien tweeluiken zijn gebundeld. Griet Menschaert (beeldend kunstenaar en schrijfster) schreef voor tête-à-tête een kort verhaal. Het boek werd met hand gezet en gedrukt.Oplage 150 genummerde exemplaren.


Boekpresentatie: zondag 16 maart 14:00 – 17:00 De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond

Tête-à-tête, ISBN: 978 90 817881 1 3, oplage:150




___________________________________________________________________________________________

01-08-2012



Selection prints ’99 beds’  exhibited at  Charlie + Mary’s Concept store



Charlie + Mary's conceptstore is located in central Amsterdam, in the bustling area the Pijp. The address is shared with the ProudOtterCafe, which serves the best coffee in town. And with delicious organic food on the menu. 

Gerard Doustraat 84 | Amsterdam | Mon - Sat | 9am-6pm
Exhibition ’99 BEDS’ by Mo Swillens
For her ’99 BEDS’ project Mo Swillens photographed artists on their beds, in their own bedrooms. The pictures taken are then developed into toyobo prints – a not so familiar graphical technique, which gives the images their very own style and atmosphere. The worlds shown by Mo Swillens are small and intimate. She looks for a characteristic glance and posture of the person portrayed. The uniformity in subject and presentation shows how different personal worlds are.
Visit the exhibition in our conceptstore in Amsterdam and if you wish to order the book click here

 

prent-marcha-gr

______________________________________________________________________________________________

08-06- 2012 tot 15-09-2013



Zomerexpo thema aarde


Fotowerk Eva te zien op de zomerexpo Aarde 
van 8 juni- 15 september Gemeentemuseum Den Haag

 

 Techniek:  Fotografie: Fine Art Print
op Hahnemühle German Etching Paper op hout 
Formaat: 65 x 157


Gemeentemuseum Den Haag en Stichting ArtWorlds organiseren voor de derde keer de ZomerExpo. De grootste landelijke beeldende kunst tentoonstelling samengesteld door een open inschrijving. 

Inschrijvingen 
Gevestigde en niet-gevestigde kunstenaars konden zich met maximaal drie kunstwerken inschrijven voor de tentoonstelling ZomerExpo 2013Aarde. Aan deze oproep hebben ruim 1700 kunstenaars gehoor gegeven met 3000 kunstwerken. De tentoonstelling is van 8 juni tot en met 15 september in het Gemeentemuseum Den Haag. De Voorrondes waren in Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam.

Verkooptentoonstelling 
Dit jaar worden de 239 gekozen kunstwerken van de tentoonstelling in het museum te koop aangeboden. Net als de Summer Exhibition van de Royal Academy of Arts in London is de ZomerExpo ook een verkooptentoonstelling geworden. De organisatie wil hiermee meer mensen stimuleren om kunst te kopen en biedt de kunstenaars een kans werk te koop aan te bieden aan een groot publiek.

______________________________________________________________________________________________

 

29-03-2013 tot 30-11-2013


Match : Den Bosch, Eindhoven en Breda


"A match is a tool for starting a fire under controlled conditions"
Kunstkoppelaarsproject MATCH is van start gegaan!
MATCH is een multidisciplinair kunstproject waarbij kunstenaars uitgedaagd worden om zich open te stellen voor
andere makers, om met elkaar de dialoog aan te gaan, nieuwe zienswijzen te ontwikkelen en daaruit
voortvloeiende, nieuwe kunstwerken. 

Op 29 maart werd een MATCHmaking avond georganiseerd voor tien kunstenaars die aangegeven hebben het
avontuur aan te willen gaan. Zij zijn geselecteerd door kunstenaar en tentoonstellingsmaker Lisette Huijsmans.

 

De koppels zijn:

- Mo Swillens (fotograaf) & Roland Maas (installaties)
- Jolanda Jansen (performance) & Suuz van de Vaart (2d/3d autonoom)
- Myrthe Rootsaert (collage, assemblage, installaties) &  Niels Duffhuëss (muzikant/filmer)
- Xavier van Wersch (geluidskunstenaar) & Peter van de Werve (interactieve multimedia)
- Jitske Blom (designer) & Patrick van Vliet (schilder)

Silas Nout verzorgt de vormgeving op zijn eigen wijze.

De presentaties vinden plaats van:

* 28 juni-07 juli            TAC, Eindhoven
* 15 sept-29 sept            Electron, Breda
* 15 nov-30 nov              bART, 's-Hertogenbosch


______________________________________________________________________________________________

12-12-2011


Recensie GUP Magazine



Marie-Charlotte Pezé.

Dit artikel is hier te vinden


<<

______________________________________________________________________________________________

10-10-2011

Expo: Expositie 99 Beds

Dit artikel is hier te vinden

Negenennegentig bedden, lakens, gezichten. Negenennegentig foto’s genomen in de meest intieme plek in een huis: de slaapkamer. Kunstenares Mo Swillensfotografeerde 99 bekende en onbekende mensen in hun bed. Een immens karwei, dat nu in een expositie én een fotoboek te bewonderen is. We mogen drie exemplaren van het fotoboek weggeven.



Maaike Fransen - ontwerpster

Ruim een jaar reisde Mo Swillens door het land. Ze zag slaapkamers in alle vormen en maten. Ze fotografeerde acteurs, muzikanten, schilders en schrijvers. Bekende namen zijn onder andere Monic Hendrickx, Arnon Grunberg en Hanna Bervoets. Naast de foto’s kreeg ze ook een heel boekwerk vol bijzondere verhalen te horen. Afgelopen vrijdag was de opening van de expositie #99 beds. Wij spraken met Mo over haar bijzondere beelden.

Waarom intrigeert een slaapkamer zo?
‘Omdat die plek meer over iemand vertelt dan wat dan ook. Ik was in Italië en zag daar een hele mooie foto van een vrouw in haar bed. Dat beeld raakte me enorm, maar ik wist nog niet precies waarom. Dat ben ik toen gaan uitzoeken door zelf foto’s te maken. Mijn eerste foto was van Willemijn, een jonge modeontwerpster. Haar foto was zó boeiend, je bleef maar kijken naar alle dingen die ze in haar kamer had staan. Toen wist ik waarom die foto uit Italië me zo had geraakt: het vertelt een verhaal over degene die er op staat.’

Lieten mensen je gemakkelijk toe in hun kamer?
‘De meeste modellen lieten me heel makkelijk toe, ook de bekende mensen. Leopold Witte bijvoorbeeld. Hij had de foto van Monic Hendrickx gezien en vond die heel mooi. Toen zei hij: ‘Dat wil ik ook’. Ik heb de modellen laten zien dat ik heel integer te werk ga, dat ze niet voor lul zouden staan. Veel mensen verstarren als ze een camera zien. Dat wilde ik absoluut niet, de modellen moesten zich niet bewust zijn van de camera.’

De foto’s ogen heel kwetsbaar en natuurlijk. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
‘Het was zoeken naar de onbewaakte ogenblikken, waarin de modellen helemaal zich zelf waren. De setting zorgde daar ook voor. Iedereen was in zijn of haar vertrouwde omgeving. Heel af en toe zie je interactie met de camera, zoals op de foto’s van Arnon Grunberg en Tim Enthoven. Maar de meeste foto’s stralen uit alsof er niemand anders in die kamer was. Sommige mensen hadden nagedacht over hoe ze op de foto wilden. De een wilde een pyjama aan, of een knuffel vast hebben, de ander wilde in zijn onderbroek of met een geliefde op de foto.’



Nepco - performance duo

Alle 99 foto’s van Mo zijn gebundeld in een fotoboek, heerlijk om op een koude herfstmiddag eens lekker in te duiken. Het boek wordt in beperkte oplage uitgegeven. Wij mogen drie exemplaren weggeven. Vul het winformulier hieronder in en maak kans op het boek. Meedoen aan deze actie kan tot 21 oktober.

De expositie #99 Beds is nog te zien op 14, 15 en 16 oktober in het Temporary Art Centre in Eindhoven. De toegang is gratis.

Tags: Mo Swillens99 bedsLeopold WitteMonic Hendrickx


______________________________________________________________________________________________

07-10-2011


Mo Swillens: zwart-wit foto's van 99 slaapkamers


artikel verschenen in het Eindhovens Dagblad van 7 oktober geschreven door Rob Schoonen, dit artikel is hier te vinden


Auteur: door Rob Schoonen | vrijdag 07 oktober 2011 | 02:39 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 07 oktober 2011 | 10:30

EINDHOVEN - Nadat alle foto's zijn bekeken en die bijna liefdevol met vloeipapier zijn bedekt, is er een glimlach en:"Eenbeetje kleur zou ik nu wel weer willen..." Mo Swillens, fotograaf en kunstenaar, is klaar met haar project '99 Beds'. Ruim een jaar lang fotografeerde zij kunstenaars. In hun slaapkamer.

Vooral in Nederland, soms ook in België. Die foto's drukte zij af bij grafisch atelier Daglicht. In de zogeheten toyobo-techniek; dat levert ets-achtige drukken op die heel rijk van toon zijn. Die 99 foto's worden vanaf vandaag tentoongesteld; in de grote zaal van het Temporary Art Centre in Eindhoven. Om de hoek dus, want Swillens (42) huurt een atelier in dat complex. Daarnaast is er vanavond de presentatie van het boek met alle foto's.

Ruim een jaar lang continu bezig met alleen dat project en dus alleen met zwart-witfoto's. "Tegen het einde van het jaar dácht ik zelfs in zwart-wit. Dus nu zou ik wel weer een beetje kleur willen gebruiken. Ofschoon ik wel degelijk blij ben dat ik het in zwart-wit heb gedaan - sterke beelden levert dat op..."

Dat Swillens collega-kunstenaars fotografeerde, heeft met de tijdgeest te maken. "Er wordt door kunstenaars keihard gewerkt. Of je nu danser of schilder bent. Het is fantastisch om te zien met hoeveel passie kunstenaars hun werk doen. Dat wordt door veel mensen vandaag de dag helaas niet herkend. Sterker: we worden weggezet als een subsidieslurpende beroepsgroep. Dit project kun je zien als een 'tegenbeweging' of een pluim op de hoed van kunstenaars. Want die verdienen het."

Swillens wilde de kunstenaars in hun slaapkamer fotograferen vanwege de intimiteit van die plek: "Een slaapkamer is bijzonder; daar stap je niet zomaar binnen als bezoeker. Veel mensen beschouwen het terecht als heel privé. Maar dat geeft het tegelijkertijd iets heel speciaals; ik hoopte dat mensen zich meer open zouden stellen in hun slaapkamer. Dat bleek ook zo te zijn. Sommigen verkrampten helemaal. Vooral acteurs hadden daar nogal wat last vast, viel mij op", aldus Swillens. "Verbazend vond ik het dat ook heel bekende figuren zoals Emmy Verhey zich zonder problemen laten fotograferen in hun slaapkamer. Da's toch heel speciaal?!"

Swillens heeft niet 'gestuurd' tijdens de sessies: "Nee, ik heb de mensen helemaal vrij gelaten. Ik wilde geen geposeer, ik vind het juist mooi als er 'iets' gebeurt wat de foto speciaal maakt en dat gebeurt volgens mij eerder als je mensen vrij laat."

En dus zie je opvallend veel knuffels in of naast het bed, zie je een kunstenaar met enorme beestensloffen aan zijn voeten, een beeldhouwer die je alleen kent in zijn werkkloffie, heeft plots een heus pak aan of een andere kunstenaar toont trots haar nieuwe, glimmende laarzen. Soms zijn hele families gefotografeerd en af en toe zie je een poes wegduiken. Soms is het bed akelig precies opgemaakt en af en toe lijkt er een bom ontploft.

Swillens hoopt dat de kijker de tijd neemt om elke foto rustig te bekijken om de foto 'af te pellen'. Om zo te achterhalen wat de kunstenaar beweegt; om te voelen wat hem of haar maakt tot wat hij is. 

'99 Beds', tentoonstelling en boek Mo Swillens. 
TAC, Vonderweg 1, Eindhoven. 
Open: 8/10, 12.00-17.00 en 20.30-23.00 uur; 9/10, 14/10 t/m 16/10 van 12.00-17.00 uur. www.moswillens.nl BEELDENDE KUNST Een pluim op de hoed - in zwart-wit e-mail:r.schoonen@ed.nl


______________________________________________________________________________________________

06-10-2011


De kunstenaar op pantoffels: Het fotografieproject 99 Beds van Mo Swillens


artikel verschenen op hallo040.nl geschreven door Anneke van Wolfswinkel en het artikel vind je hier


Floor Hofman

De kunstenaar op pantoffels: Het fotografieproject 99 Beds van Mo Swillens

Je moet het maar durven: mensen die je niet kent mailen met de vraag of je ze mag fotograferen – op hun bed. Mo Swillens deed het, en maar liefst 99 modellen lieten haar toe in hun slaapkamer. In het boek 99 Beds zie je kunstenaars, schrijvers en musici zoals je ze zelden ziet: kwetsbaar, in hun eigen intieme ruimte. Bij TAC zijn twee weekenden lang alle foto’s te zien.

Mooi project
Een jaar heeft Mo Swillens aan haar project 99 Beds gewerkt. Drie keer per week reisde ze het land door, op weg naar haar modellen. Allemaal kunstenaars wiens werk haar nieuwsgierig maakte of inspireerde, van schrijver Peter Buwalda tot filmmaker Jiska Rickels, en van actrice Monic Hendrickx tot dirigent Ed Spanjaard. Sommigen kende ze persoonlijk, de meeste helemaal niet. ‘Je vraagt nogal wat als je mensen in hun slaapkamer wilt fotograferen. Toch zei driekwart van de mensen die ik mailde ja, omdat ze het een mooi project vonden.’

Grote pantoffels
De ontmoetingen die ze had, waren stuk voor stuk bijzonder. ‘Je komt eigenlijk iets heel intiems doen, dus je praat ook al gauw over persoonlijke dingen. Ik heb vaak hele mooie gesprekken gehad, over het kunstenaarschap, of over de kinderen. Op zo’n moment zijn mensen echt helemaal zichzelf, ze zijn ontspannen. Ik probeerde ze ook zo min mogelijk te sturen, want ik wilde juist foto’s maken waarop ze niet poseerden, maar zich gewoon natuurlijk gedroegen. Alsof ik er helemaal niet was.’ Dus staat de een in zichzelf gekeerd de ruimte in te staren, een ander knuffelt met haar baby, een derde heeft aandoenlijk grote pantoffels aan. De kwetsbaarheid die uit de foto’s spreekt is precies wat Mo zo aanspreekt. Ze wil mensen met haar werk emotioneel raken, niet door uitvergroot verdriet, maar met verstilde, ingetogen beelden van mensen in hun intieme ruimte.



Pannenkoekje
Sommige bezoeken waren vol verrassingen. ‘Van Arnon Grunberg had ik verwacht dat hij vooral super-intellectueel zou zijn, maar hij bleek ontzettend aardig. Een aimabele man. En bij het Amsterdamse kunstenaarsduo Nepco werd ik aan een tafeltje gezet met een raar rood kleedje erop, en kreeg ik een pannenkoekje te eten. Vervolgens gingen zij míj op de foto zetten omdat ze het er zo grappig uit vonden zien. Het leek wel alsof ik in een Jiskefet-scène beland was.’ Op de foto die Mo uiteindelijk maakte liggen Lennart en Pinky, met hun twee kinderen, op bed, ontspannen en intiem als een gezin op zaterdagochtend.

Toyobo
Mo, die als graficus is opgeleid, heeft de foto’s met een heel bewerkelijke grafische techniek afgedrukt. Ze werkte met zogenaamde toyobo-platen, die ze op een belichtingskist met een speciale lamp moest belichten. De techniek begaf het regelmatig, en het handwerk was tijdrovend en zwaar. Toch heeft het haar gegrepen. ‘Met dit project heb ik echt de combinatie van fotografie en grafische technieken ontdekt. Ik ga nu aan de slag met een andere ambachtelijke fototechniek, met collodiumplaten.’



Kraambezoek
Nu zijn alle 99 foto’s af, en ze zijn straks allemaal te zien in de grote zaal van TAC. Zo’n 40 modellen hebben beloofd bij de opening aanwezig te zijn. Ook het boek 99 Beds wordt dan gepresenteerd. Mo heeft zin in de expositie. In de twee weekenden dat de expositie open is zal ze zich zelf in de tentoonstellingsruimte installeren met een pot thee en huisgebakken brownies voor de bezoekers. ‘De bevalling is achter de rug, het kind is geslaagd. Laat het kraambezoek maar komen.’

www.moswillens.nl

Opening expositie 99 Beds: vrijdag 7 oktober om 20:30 in het Temporary Art Centre, Vonderweg 1, Eindhoven.
Met medewerking van Floor Hofman, Stijn Peeters en Lennart van Nepco
Openingstijden: Za 8 oktober 12:00-17:00 en van 20:30-23:00, Zo 9, vr 14, za 15 en zo 16 oktober 12:00-17:00
Het boek 99 Beds kost tot 17 oktober 2011 €29,95 (inschrijven kan via info@moswillens.nl), daarna € 32,50, verkrijgbaar via www.moswillens.nl en elke boekhandel



_____________________________________________________________________________________________

20-09-2011


Eindhovense kijkt in slaapkamers van bekende kunstenaars


Publicatie: dinsdag 20 september 2011 - 17:27 | Auteur: Peter Pim Windhorst

EINDHOVEN - Je laat niet iedereen in je slaapkamer! Maar de Eindhovense Mo Swillens kreeg weinig negatieve reacties toen ze bijna honderd bekende kunstenaars vroeg of ze hen in hun slaapkamer mocht fotograferen. Haar boek '99 Bedrooms' komt begin oktober uit. Dan begint ook een expositie met haar foto's in het Temporary Art Centre in Eindhoven.

Swillens wilde geen formele portretten. Bij eerdere series ontdekte ze dat veel mensen ontspannen zijn in hun eigen slaapkamer waardoor Mo het soort foto's kon maken dat ze wilde. Arnon Grunberg, Monique Hendrickx en Emmy Verhey - om er maar drie te noemen - werkten er maar al te graag aanmee.

Japanse etstechniek
De foto's in het boek en de foto's in de tentoonstelling zijn niet hetzelfde. Voor het afdrukken van de laatste gebruikte Mo een van oorsprong Japanse etstechniek die het zwart donkerder maakt en het wit lichter. Daardoor is het lastiger gezichten te herkennen en de foto's te dateren. De afdrukken doen denken aan foto's uit het begin van de twintigste eeuw... tot je Monique Hendrickx herkent, uiteraard!

Een jaar bezig geweest
Om van 99 mensen en hun slaapkamers een foto te maken, moest Mo veel regelen. Ze is dan ook ruim een jaar bezig geweest met de serie. "Maar nu vind ik het wel jammer dat het is afgelopen. Het was een goede reden om mensen te bellen die mij al lang inspireerden of interesseerden. Dat is nu voorbij."








______________________________________________________________________________________________

15-06-2011

Geselecteerd voor het Henk van Stokkumfonds




______________________________________________________________________________________________

18-05-2011


Artikel Verstand van Smaak, Hallo 040


Verstand van smaak

TAC en Verstand van Smaak 6

Temporary Art Centre (TAC) aan de Vonderlaan in Eindhoven verhuurt zo’n 80 ateliers/werkplekken aan (beginnende) kunstenaars, 
cultuurmakers en ondernemers in de creatieve industrie.
De gebruikers maken een aantal jaren gebruik van het gebouw om bij groei, plaats te kunnen maken voor nieuwe startende ondernemers.

Broedplaats
TAC is ontstaan vanuit een groep Eindhovense kunstenaars, vormgevers en architecten die de behoefte voelden om een woon-werk-cultuurcomplex op te zetten voor beginnende culturele ondernemers en kunstenaars”, vertelt Laura Graat, die de communicatie van TAC verzorgt. “In 2003 stelde de gemeente een gebouw ter beschikking aan de stichting. De ‘broedplaats’ werd gevestigd in de voormalige Philips personeelswinkel aan de Vonderlaan (tegenover het PSV stadion). Een gebouw waarin, lang na de personeelswinkel, het van Abbemuseum was ondergebracht tijdens de verbouwing van haar museum.”


Werk van Danny Scholtze

Overgangsperiode
De organisatie van het TAC telt nu 4 betaalde krachten en bestaat verder uit vrijwilligers. Op dit moment verkeert het TAC in een overgangsperiode. Initiatiefnemer en voormalig directeur Fulco Treffers heeft afscheid genomen als hoofd van het bestuur van het TAC. Ook heeft TAC op dit moment geen directeur. Loek Daemen is momenteel interim manager van TAC.

Enozaal
TAC is zo’n 2000 vierkante meter groot. Als je binnen komt is er een kleine ruimte die de Schelp heet en meestal gebruikt wordt voor kleine tentoonstellingen of projecten. Als je verder de gang inloopt, kom je in het TAC- café dat vorig jaar totaal is gerestyled onder supervisie van ontwerper Thijs Bakker. Grenzend aan het café, is de ruimte waar de Enozaal, de etalage voor TAC-genoten, is gevestigd. Een tentoonstellingsplek voor de creatieven van TAC. Op vrijdag 20 mei opent daar de tentoonstelling van BRO (H).

BRO(H)
De expositie is de weerslag van een vriendschap tussen twee hele verschillende kunstenaars: Bert Moors en Rogier Roeters. Ze geven hun aantekeningen, persoonlijke ontboezemingen, ideeën en schetsen aan elkaar bloot. Zonder overleg kiezen ze een idee van de ander om zelf uit te werken. Vanaf 9 mei werken ze live aan het resultaat in de Enozaal.

Grote Zaal
Achter in het gebouw is de tuinzaal waar 2 à 3 keer per maand bandjes optreden. Aangrenzend aan deze ruimte kom je uit bij de atelier/werkplekken. Dan heeft het TAC een monumentale grote zaal waar spraakmakende activiteiten plaatsvinden zoals exposities, theater en muziekvoorstellingen. In deze grote zaal wordt van vrijdag 20 mei t/m zondag 29 mei de tentoonstelling Verstand van Smaak 6 gehouden.


Werk van Mo Swillens

Goudlokje
Hallo 040 sprak projectleider Sarge Meulman, een van de initiatoren van de tentoonstelling. “Het inrichtingsconcept van deze expositie is opgebouwd rondom het sprookje van Goudlokje en de drie beren, naar een idee van Petra Lammers die ook de uitnodiging maakte. Net als het huisje van de drie beren, een grote, een middelgrote en een kleine beer, bestaat ook de expositie-inrichting uit drie verschillende maten.

Drie maten
Wanneer Goudlokje in het huis komt van de 3 beren ontdekt ze meubels met drie verschillende formaten. Ze moet zelf uitzoeken welke maat bij haar past. Zo is het ook bij de expositie: als bezoeker moet je zelf uitzoeken welk kunstwerk bij je past”, zegt Sarge. “Aan het cliché ‘over smaak valt niet te twisten’ kun je niet twijfelen. In de zesde editie van de expositie ‘Verstand van smaak’ zijn de genodigde kunstenaars vrij in hun keuze wat ze willen laten zien. Zowel voor de kunstenaar als voor de bezoeker levert dit nieuwe mogelijkheden op, waarbij de beleving van de diverse werken centraal staat.”

Smaak
In de expo staan themaloze diversiteit in de werken en communicatie met de bezoeker centraal. De kunstenaars (waarvan een derde deel afkomstig uit TAC) beoefenen diverse disciplines. Ze bevragen op verschillende manieren de smaak van de bezoekers. Het resultaat? Rijp en groen, lokaal en internationaal, sculptuur naast multimedia. En dat alles zonder verklarende tekst, zodat je vrij kan nadenken over je eigen smaak…

Opening vrijdag 20 mei om 20.00 uur met muziek van DEES – XAVIER VAN WERSCH – ROBaBILLY. Open: 21, 22, 28, 29 mei van 13:00u t/m 17:00u
Vrijwillige bijdrage entree: 1 euro. Zondag 29 mei afsluiting met een picknick verzorgd door Marijn Suijs, Fiona Reijnaarts en Eva van Asseldonk.

Deelnemende kunstenaars
Aaron van Erp, Aquil Coopier – www.aquilcopier.nl,
Bert Vogels, Danny Scholtze – www.dannyscholtze.com,
Dees www.deestv.com, Ellen Endhoven – www.ellenendhoven.com
Frank van Ansem, Jesse Kirchner, Lisetteh – www.lisetteh.com
Maarten Donders – www.maartendonders-sculptures.com
Mo Swillens – www.moswillens.nl, Natasja van der Tillaard
Petra Groen – www.petragroen.com
Petra Lammers www.petralammers.nl
Reinier Kranendonk, Rob Looman, Sarge Meulman,
Willemijn Saaltink – www.willemijnsaaltink.nl

Tekst door Rogier Walrecht

Mo Swillens

Hurksestraat 19, Studio 126
5652 AH Eindhoven
-------------------------------

 

Mail: moswillens(ad) gmail.com